Opnå høj engagement og stor rækkevide igennem konkurrencer på Facebook. Fordelene ved konkurrencer er mange, men undgå også de faldgrupper der.
Ved at lave relevante konkurrencer for din målgruppe, kan du aktivere brugere der ellers kun ser din side meget lidt. Samtidig vil dine efterfølgende opslag og annoncer nå længere og billigere ud. Du kan med fordel opsætte meget billige lead-ads som en del af konkurrencen – eller efterfølgende målrettet konkurrence-deltagerne. Dermed får du flere relevante modtagere af dit nyhedsbrev.
Se eksempler på Facebook konkurrencer
Undgå tre hyppige fejl
Fejl nr. 1: Kedelig eller forkert målgruppe
Mange konkurrencer er ikke relevante for brugerne. Det kan være fordi en haveside udlodder biografbilletter – eller en konsulentvirksomhed sætter en iPad på højkant. Opslaget og præmien skal være i tråd med sidens indhold – og brugernes interesser.
Sørg for at konkurrencen har en betydelig værdi for deltagerne. Ved at deltage dannes der historier i deres venners nyhedsfeeds – og det er brugerne klar over. Derfor skal der en vis værdi til, før brugeren vurderer at deltagelsen er “det værd”.
En tommelfingerregel er at salgsværdien af produktet ikke skal være under 300 kr. I mange tilfælde vil forøgelse af præmiens værdi ligeledes forøge rækkeviden og udbyttet af annoncen. Test det af og se om det har samme effekt hos dig.
Læs også: Sådan annoncerer du effektivt på Facebook
Fejl nr. 2: For at deltage skal du like, dele, tagge, kommentere og sende et foto
Du opsætter for mange regler. Mulighederne for hvad deltageren skal gøre, for at være med i en konkurrence er mange. Men du skal ikke benytte dem alle samtidig. Sæt ét enkelt krav – og få hurtigt mange flere deltagere.
En populær vinkel er at spørge konkurrence-deltagerne hvem de ønsker at dele en præmie med. Det danner mange kommentarer. Du må dog ikke bede brugeren tagge sine venner (@vens-navn). Du vil opleve at mange alligevel tagger venner, fordi de er interesserede i at vise dem produktet. Det bliver en lille dialog mellem konkurrence-deltageren og deres ven.
Bemærk: Du må ikke bede brugeren dele opslag eller tagge venner.
Fejl nr. 3: For kort eller for lang tidsperiode
En konkurrence på et par timer eller en enkelt dag er typisk for lidt. Modsat er det ikke en god idé at afvikle konkurrencen i flere uger eller måneder.
Udvælg 2-3 dage – måske over en weekend.
Skriv tydeligt i opslaget hvornår vinderen trækkes.
Sæt desuden gerne et link til dine konkurrencebetingelser (se eksempel), så brugerne nemt kan læse mere om alle regler.