• 42 40 60 78
December 14, 2022 Search Company

SEO funktioner du ikke får foræret i WordPress

Er WordPress godt for SEO?

Et klassisk spørgsmål, mangt en kommende hjemmesideejer, har stillet kloge mennesker i tidens løb.

Og svaret bliver nødt til at være det klassiske konsulentsvar: Det afhænger af.

Og så alligevel ikke helt.

For der er ingen tvivl om, at WordPress er SEO-venligt. Eller måske SEO-klart, alt efter hvordan man lige definerer det.

Du får ikke bedre placeringer i Google af at skifte til WordPress, hvis du pt. bruger et andet CMS.

Ej heller ender du på magisk vis, i top 3 på Google på lige det du ønsker, bare ved at vælge WordPress som CMS til din nye hjemmeside, skrive et par artikler og så ellers vente.

Med WordPress får du et CMS, der giver dig forudsætningerne for at lykkes med SEO.

Det betyder bare heller ikke, at du alt hvad du skal bruge, fra start, når du har installeret WordPress.

Derfor skal vi her kigge på 4 ting der ikke følger med WordPress, som du har brug for, i dit SEO arbejde.

Billedeoptimering

Det er for mig at se, et af WordPress svage områder.

At man er nødt til at installere et plugin, for at kunne optimere sin billeder maksimalt, når vi i dag ved hvor vigtigt det er, med hurtigt loadende billeder.

Både for SEO, men så sandelig også for de besøgende.

WordPress komprimerer godt nok billeder når du uploader dem, men kun i begrænset omfang.

WordPress kommer med nogle indbyggede thumbnail formater som betyder, at der i f.eks. de standard themes der føler med WordPress, kun benyttes billeder i de dimensioner de bruges og at du kan vælge billeder i fornuftige størrelser, når du indsætter dem i indlæg.

Og det er bestemt en god idé, kun at benytte billeder i det format (bredde X højde) du viser til brugeren.

Men en ting er at beskære eller ”skrumpe” et billede i dimensionen, noget andet er komprimering.

Altså hvor meget fylder dit billede i kilobytes. Billeders svar på kg. på badevægten derhjemme.

Og her kommer WordPress til kort. Selvom det er blevet bedre de sidste par år.

En hurtigt teste viser dette: Jeg uploader et tilfældigt billede fundet på Pexels.com.

Det fylder 961 kb i original udgaven.

Efter upload til WordPress, fylder billedet 531 kB.

Hvis jeg derimod kører original udgaven gennem Shortpixels optimeringsværktøj, fylder der 137 kB.

Det samme gør sig gældende, hvis du tester med TinyPNG, som godt nok ikke kan skære nær så meget af som Shortpixel, men stadig når ned på 311 kB.

Så start med at installere et plugin til billedeoptimering. Mit foretrukne af Shortpixel.

Meta tags til title og description

Man skulle egentlig tro, at så simpel en ting som muligheden for at skrive sine egen titel og en description, for længst var blevet en del af WordPress’ kerne funktionalitet.

Men det er desværre ikke tilfældet.

Måske fordi der findes virkeligt gode plugins derude, der giver muligheden, så man har valgt det fra.

Det er den eneste forklaring jeg kan finde på.

For alle ved hvor vigtigt den del er i dag – og hvor lille en indsats det vil være rent teknisk at bygge den mulighed ind i WordPress.

Men her må du altså stadig satse på, at det theme du benytter, har den mulighed indbygget, eller du skal installere et plugin, som f.eks. Yoast SEO, Rank Math SEO eller All In One SEO.

Hvis ikke du da har en udvikler tilknyttet, der kan bygge det ind. Selv der vil jeg dog mene, at tiden og pengene er bedre brugt andet steds, når ovennævnte plugins alle tilbyder det og en masse andre nyttige funktioner.

FAQ Schema Markup

Schema Markup bliver en større og større del af teknisk SEO, hvor mange kreative SEO specialister, tester det af, og finder på kreative måder at bruge det på.

En af disse er FAQ Schema Markup, som kan give dig en del mere synlighed i Google.

OSB: Hvis ikke du helt ved hvad det er, kan du læse mere her.

Den korte version af FAQ Schema Markup (eller FAQ Rich Snippets som nogle kalder dem) er, at du ved at svare på de spørgsmål folk stiller på Google, og formatere det på den rigtige måde i kildekoden med Schema Markup, kan fylde mere i SERP.

Et eksempel kan du se her, hvor jeg har søgt på ”guide til fodboldstøvler”. Her kan du se, hvordan fodboldfessor.dk fylder mere i SERP end Sportmaster, fordi de bruger FAQ Schema Markup.

Og det vil du jo også gerne.

Men det er ikke en indbygget del af WordPress.

”Heldigvis” er det noget der følger med de allerede nævnte plugins Yoast, Rank Math og All In One SEO – og skulle man ikke være glad for nogle af dem, findes der mange flere plugins der kan hjælpe dig.

Det kunne f.eks. være pluginnet Structured Content (JSON-LD), hvor du så også får en del andre Schema Markup muligheder, end lige FAQ.

Noindex på specifikt indhold

Endnu en funktionalitet, der ikke er en del af WordPress kernen, hvor nem den end er at bygge ind.

Der er godt nok en funktion i WordPress, hvor du kan slå Noindex til og fra, når du kigger under Indstillinger -> Løsning (Settings -> Reading for de anglofile).

Denne funktion er dog en alt-eller-intet indstilling, som sætter noindex på hele sitet.

Fint når man er i gang med at bygge sit site måske, men ikke så anvendelig, hvis man vil være synlig på Google.

UPS! Glemte jeg at fortælle hvad noindex gør? Det fortæller Google, at den url Google er i gang med at kigge på, den må de ikke indeksere og vise i deres søgeresultater. Ikke så fedt at have på hele sin hjemmeside.

Igen er vi i den heldige situation, at du med Yoast, Rank Math og All In One SEO, for netop denne funktionalitet, så du kan bede Google om ikke at indeksere indhold du ikke vil have indekseret.

Der er mere

Det var 4 funktioner, der kunne være rare at have som en del af kernen af WordPress, så SEO plugins var mindre nødvendige.

På den anden side er det altid en vurdering og prioritering fra Automattic og hele det fællesskab af udviklere der står bag WordPress, hvad der er vigtigt for at systemet hele tiden lever op til de forventninger hjemmesideejerne har.

Og når 43% af alle websites i verden, benytter WordPress som platform (63,9% af alle hjemmesider der benytter et CMS), så må vi jo erkende, at de har ramt noget rigtigt.

Vil du have hjælp til at få styr på dine tekniske SEO-muligheder i WordPress eller har du brug for hjælp til WordPress af en helt anden grund, så hop forbi Spicyweb.dk og tag fat i mig.

Tak fordi du læste med.

Hør alle afsnit af Organisk Vækst

Du finder alle podcast-episoder her: