Brugervenligheden og salg er i fokus, når netbutikkerne vil have kunder i nettet. Filtreringens design og opbygning i varelister og kategorier er altafgørende for om brugeren ender med at få overblik – og finde de rette varer.
Det bliver ikke et køb, hvis brugeren ikke kan finde det de leder efter. Her finder du tre tips til bedre filtrering – som bl.a. kan give lavere “bounce-rate”, højere konverteringsrate og flere glade brugere.
1. Gør det overskueligt
Gør det nemt for brugeren at til- og fravælge tags og filtreringer på kategorisiden. Nogle filtreringer gør det super uoverskueligt, ved at sende brugeren rundt på sitet – og væk fra den oprindelige landingpage. Det er forvirrende – og brugeren kan have svært ved at justere filtreringen. Tænk altid at man skal have brug for at kunne rydde alle filtreringer – samt fravælge enkelte filtreringer.
2. Juster størrelser og specifikationer
Intet er mere irriterende i en filtrering end størrelser der ikke er mærket op. Sælger du varer i forskellige størrelser, fx beklædning, så er det meget vigtigt at du har størrelser mærket korrekt op på alle dine produkter. Sørg også for enten at holde én standard fx L, XL osv. eller centimetre. Rigtig godt er det hvis brugeren kan vælge mellem begge dele – og få alle produkter der matcher deres størrelse uanset hvad I kalder den fra standard.
Det samme gør sig gældende for farver. Saml gerne farver – så du ikke har 5 forskellige filtre for samme farve: lyseblå vs. blå osv.
Vigtigt er det også at filtreringen ikke kun viser et udvalg af de produkter I sælger, som opfylder denne filtrering. Har du kun opmærket 5 ud af 10 af dine blå produkter, så tror brugeren at du kun har 5 blå produkter. Æv.
3. Ryd op
Sørg for at kun det mest nødvendige er synlig i filtreringen. Hav fx kun ét sted der viser antal. Ikke to forskellige filtreringsmuligheder for det samme.
Eksempel ovenfor fra spilcompagniet.dk/Puslespil
Eksempel fra en mere enkel filtrering hos nordiskspil.dk/puslespil
Sorter desuden gerne dine filtrer korrekt, så størrelser ikke listes alfabetisk, men efter den logiske rækkefølge. Fx hvis jeres størrelser er i Small, Medium, Large osv.
Mulige filtre i din Shopify-shop
Som standard kan du benytte filtre for: Produktleverandør, Tilgængelighed, Tagget med, Produkttype og Kollektion.
“Tagget med” er din mulighed for avancerede filtre. Du kender filtre fra dine produkter i Shopify. Alt hvad du kan tænke dig at tagge dine produkter med, kan dermed filtreres.
Det kræver at dit design er opsat til filtrering med produkt tags, både i koden og som indstilling i under indstillinger for “kollektionssider”.