Hvis du går og drømmer om at få en nyhed, et blogindlæg eller lignende igennem i pressen, så får du her nogle gode råd til, hvordan du griber en sådan opgave bedst muligt an, i din skriveproces.
Hvis man har et inderligt ønske om at komme i pressen, så er der selvfølgelige nogle forskellige tips og tricks derude, som man med fordel kan benytte.
Vi vil i dagens afsnit gennemgå de fem nyhedskriterier, der kan hjælpe dig med at få dit arbejde i pressen.
#1 Væsentlighed
Hvis man vil have en historie, en artikel eller lignende i pressen, så er det første man bør holde øje med, om det man byder er væsentligt.
Her er en vigtig huskeregel, at det ikke skal være væsentligt for personen man sender det til, der skal udgive det i pressen, men det skal være væsentligt for pressens målgruppe.
Pressens målgruppe er slutbrugeren, så er det ikke væsentligt for de, jamen så er det altså heller ikke væsentligt for pressen, og dit arbejder mister altså værdien for pressen og du vil sandsynligvis ikke få den igennem.
Det kan både gøres middel-væsentligt for en stor målgruppe, eller meget væsentligt for en mindre målgruppe, hvis man vil sigte efter en bestemt niche.
#2 Identifikation
Dette ligger lidt i ordet og betyder altså, at forbrugeren gerne skal kunne identificere sig med det indhold, som du byder dem.
På den måde vil din historie eller tekst også blive mere relevant for målgruppen, de vil finde dit arbejde mere interessant og dermed skabe værdi for pressen, som udgiver dit arbejde.
Nyhedsartikler har ofte et eksempel med en person, som er blevet påvirket af en ulykke, krise eller lignende, så andre kan identificere sig bedre med historiens omfang.
#3 Sensation
Der findes et ordsprog på dansk som lyder, at hvis en hund bider en mand, så er det ikke en sensation, men bider manden derimod hunden, så er det en sensation.
Der er her tale om ting ,som ikke sker ret ofte eller som man ikke lige er opmærksom på til dagligt.
Derfor er det vigtigt at have et sensationskriterie med i sin historie, så læserne bliver fanget i historien og får lyst til at læse den igennem.
#4 Aktualitet
Det giver nok også lidt sig selv, at det skal være aktuelt for læseren, før det giver nogen som helst form for værdi, for pressen som skal udgive materialet.
Er det ikke aktuelt, så får du sikkert ikke dit arbejde igennem.
Det kan være årstids bestemt, f.eks. hvis man skriver en artikel omkring diverse festivaller i den periode, hvor de sætter billetter til salg, eller hvor selve begivenheden sker.
Aktualitetsnyheder for virksomheder kan være når nogen bliver ansat, virksomhed går konkurs og sælger konkursbo, nye investorer kommer ind, nogen har jubilæum, virksomheden selv har jubilæum eller lignende. Dette er nogle meget almindelige begivenheder i de fleste virksomheder. Men tænk også gerne bredere, er der nogen særlige aktuelle begivenheder i din by, dit land eller internationalt. Eksempelvis World Earth Day, som du kan koble dig på. Eller din bys fejring af Pride, byfest eller lignende. Eller nationalt en landskamp i fodbold, hvor I maler byen rød og gør noget ekstra ud af jeres nationale tiltag.
#5 Konflikt
Danskerne elsker konflikter! Der er ikke noget mere kedeligt end at læse en historie, se en film eller lytte til et indslag, hvor der ikke er skyggen af konflikt.
Kan du derfor inddrage forskellige synsvinkler eller holdninger, så vil dette være meget værdiskabende og interessant for læseren, men også mediet der skal udgive det.
Disse kriterier er relativt vigtige og du kan med fordel have disse i baghovedet, hver gang du skriver noget til en målgruppe.
Du behøver ikke nødvendigvis have alle disse med og det er ikke sikkert det altid kan lade sig gøre, men du bør altså have nogle af dem med.